Loading...

اهمیت و میزان خواب کودکان

اهمیت و میزان خواب کودکان
خواب یکی از مهم ترین نیازهای انسان برای سلامتی است.میزان و نحوه خوابیدن به هوشیاری مطلوب در طول روز کمک می کند.

خواب مورد نیاز انسانها با توجه به سن آنها تغییر می کند.

دکتر ماریا ملندرز متخصص خواب کودکان در موسسه جان هاپکینز در بالتیمور معتقد است که به طور کلی دو نوع خواب وجود دارد: خوابیدن حرکت سریع چشم (rem) و خواب non rem که بسته به سن افراد متفاوت است.

هر دونوع خواب برای یادگیری،بیداری و هوشیاری مطلوب در طول روز لازم است.

خوابیدن سریع مخصوص کارکردهای شناختی و برای رشد و توسعه سیستم عصبی مرکزی است اما خوابیدن نوع دوم بیشتر حالت ترمیمی دارد و باعث افزایش هوشیاری در روز میشود.

واضح است که کودکان پیش دبستانی با توجه به سنشان به خوابیدن طولانی تری نیاز دارند. پیش دبستانی ها به 10 تا 13 ساعت خوابیدن در طول شب نیاز دارند.البته ممکن است کمی زودتر به رختخواب بروند چون زمان چرت زدن آنها بسیار کوتاه است.

متاسفانه بسیاری از توصیه هایی که برای خوابیدن ما ارائه میشود بدون توجه به سن ما هستند که کاربرد عملی ندارند همینطور استفاده از تلفن ،تلویزیون ویا کامپیوتر و نوری که از صفحه نمایش ساطع میشود موجب از کار افتادن سطوح هورمون ملاتونین در مغز میشود و نهایتا ما را دچار آشفتگی در خواب می کند. 

چه خوب خواهد بود که کودکان قبل از خواب لحظاتی را با والدین خود در حالت گفتگو ویا قصه خوانی سپری نمایند و به این مهمترین نیاز انسانی برای سلامتی جسم و روان اهمیت بیشتری قائل شویم.

بازخوردها
    ارسال نظر