Loading...

فضای مجازی و تاثیرات آن بر روی کودکان

فضای مجازی و تاثیرات آن بر روی کودکان
یکی از گلایه‌های همیشگی والدین در سال‌های اخیر که این روزها نیز به سبب خانه‌نشینی فرزندان‌شان به صورت جدی‌تری مطرح شده است، صَرف اوقات زیادی از شبانه روز برای بازی‌های رایانه‌ای توسط کودکان و نوجوانان در محیط خانه است.

یکی از گلایه های همیشگی والدین در سالهای اخیر که این روزها نیز سبب خانه نشینی فرزندان شان به صورت جدی تری مطرح شده است، صرف اوقات زیادی از شبانه روز برای بازی های رایانه ای توسط کودکان و نوجوانان در محیط خانه است.والدین با اصرار فراوان به دنبال راهی هستند که میزان استفاده از این فضا را تحت مدیریت خود در آورند اما بسیاری از آنها گزارش می دهند که یا نتواسته اند به موفقیت چندانی در این زمینه دست پیدا کنند و یا برای انجام آن ناچار به در گیری با فرزندان شان شده اند که باعث ایجاد تنش های بیشتری در روابط دیگر آنها نیز شده است.

برای اینکه والدین بخواهند تنظیماتی را در این زمینه داشته باشند تا با آن تنظیمات و برنامه ریزی بتوانند با کمترین اصطکاک و تنش میزان استفاده از بازی ها و فیلم های فضای مجازی را کاهش دهند، لازم است که در گام نخست برای سوال پاسخ مناسبی داشته باشند که هنگام بازی با تبلت، گوشی و.... در ذهن کودکان چه فرایندی رخ می دهد که آنها را به این میزان به سمت استفاده از این محصولات وا می دارد؟

برای ما مهم است که به صورت علمی بدانیم چه عواملی موجب جذب کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و محصولات آن می شود.

اصلی ترین علت استفاده زیاد نوجوانان و کودکان از اینترنت، در یک نگاه کلی به پر احساس بودن و هیجان خواه بودن این گروه سنی برمی گردد که اساسی ترین حلقه وصل برای جاذبه های دیگر فضای مجازی به شمار میرود.

در این میان می توان به لیست کامل تری از این جذابیت ها و کشش ها اشاره کرد:

1-ارتباط گیری آسان، گسترده و مخفی

2-ارضای حس راحت طلبی

3-کشش ها و جذابیت های جنسی

4-ارضای نیاز به پیشرفت

5-ارضای نیاز به استقلال و مالکیت استقلالی

6-ارضای نیاز به سرگرمی به شکل فراوان

7-کنده شدن از واقعیت و فرو رفتن در تخیلات

8-ارضای نیاز به آموزش و یادگیری.

روش کنترل فرزندان در فضای مجازی

به طور کلی دو روش پیشنهاد می گردد:

1-اقدامات تقویتی 2-اقدامات جایگزینی

اقدامات تقویتی به آن دسته از فعالیت های والدین مربوط می شود که در زمینه پرورش قوای درونی،عزت نفس ، جنبه انسانی و روحانی کودک می باشد.اینگونه نگرش و اقدامات ارزش وجودی نوجوان را بالا برده و او را برای آینده ای همراه با موفقیت آماده می سازد.آگاهی از ارزشمندی مقام انسانی ، استفاده بهینه از وقت و فرصت و بالا بردن کارایی.

اقدامات جایگزین که شاید راهکار راحت تری به نظر برسد همراهی والدین در فعالیت های ورزشی و حرکتی،بازی های فیزیکی و استفاده از فعالیتهای گروهی با ایجاد انگیزه های مختلف و همراه کردن گروه همسالان و والدین آنها در اینگونه فعالیتها ورزشی و تفریحی.

کلاسهای آموزش موسیقی و آواز گروهی ، ثبت نام درکلاسهای هنری و ورزشی مورد علاقه نوجوانان ،بازی های دسته جمعی،دوچرخه سواری گروهی،پیاده روی و ورزش های آبی ....

آنچه که در این مورد قابل توجه هست میزان مشارکت والدین در این اقدامات و جدیت در اجرای فعالیتها می باشد اغلب خود والدین برای فرار از این مسئولیت بی حوصله گی به خرج داده و به مشکل دامن میزنند.

در نهایت ارتباط موثر و مفید والدین با فرزندان در تامین نیازهای آنها و جهت دادن به سمت فعالیتهای آموزشی ،هنری و ورزشی تا حد زیاد به نوجوانان کمک میکند تا راه مناسبی برای استفاده درست از تکنولوژی و رسیدن به موفقیت بیابند.

شاد و مسرور باشید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)